HSP, en liten kink i planeringen

Hej vänner.

Jag upplever förändringar i tillvaron som extremt stressiga. Jag är en person som gillar att planera i förväg och ha all information. Det är därför det brukar bli jag som bokar biobiljetter, flygbiljetter, konsertbiljetter, hotell, kontaktar alla inblandade för att se så alla kan det uttalade datumet och dubbelkollar så alla får sin vilja igenom. Jag är nämligen samtidigt den sista människan jag prioriterar. Alltid vänner, familj och kollegor först. Nellie, ta en kölapp och vänta på din tur.

Har jag inte koll på vart vi ska, när vi ska vara där, vad som händer, vilka som ska med och vad för mat som finns på menyn samt priset så gör det mig stressad. Jag har väldigt många gånger ätit eller druckit något jag inte vill ha för att servitören/bartendern kommer fram och frågar för snabbt. Att be om lite mer tid finns inte, då sinkar jag nämligen gruppen som alla sitter och har bestämt sig. Därför kollar jag alltid på menyerna gärna en dag innan så att jag ska slippa hamna i en sådan situation.
Jag gillar inte att vara i en oförberedd situation och jag har svårt för att planer förändras eller när saker och ting inte blir som de skulle.

Samtidigt så älskar jag otroligt nog att vara spontan men gärna inte varje dag i veckan.

Jag är den första som erkänner mig själv med att vara ett control freak och jag kan i andras ögon upplevas som bossig både i privata situationer med vänner och i situationer med arbetsgruppen, men som jag tidigare nämnde så är det för att jag vill att alla ska få det som de vill ha det och inte för att jag sätter mina behov främst.

Jag gillar struktur. Jag har har sex stycken överstrykningspennor jag använder i min almanacka för att separera sex stycken ämnen och jag skall snart köpa en sjunde färg till ett sjunde ämne. (Btw, vart hittar man en lila överstrykningspenna?)
Ändras då en av de överstrukna aktiviteterna, arbetspassen eller dylikt och jag måste stryka och flytta så gör det inte bara min tillvaro i livet stressad utan även min almanacka rörig som sen gör min tillvaro ännu mer stressad resten av den veckan då jag ska tvingas glo på det där kladdet... Tänk då när jag på ett möte den tredje Maj spillde kaffe i min almanacka som ledde till att jag nu fortfarande har bruna korviga kanter på mina veckor...

Jag gillar inte att bli put on the spot. That aint for me. Jag är väldigt konflikträdd och börjar tydligen mer än gärna darra när jag pratar om något allvarligt. Som ett asplöv. Jag gillar inte oförberedd, onödig uppmärksamhet, som att spilla kaffe mitt i mötet eller halka på en isfläck...

Fun fact. Jag var på väg ut från skoldörrarna en dag för 7-8 år sedan och där stod två tjejer på varsinn sida av gången och pratade, jag halkade på isen emellan dom, reste på mig och ordagrant bad om ursäkt för att jag avbrutit deras konversation... Jag kan ha varit 16-17 och var sedan tvungen att sitta i busskuren 50 meter bort och lyssna på deras kiknande asgarv. Kan det bli mer "ursäkta att jag finns"?


And on that note,
Bye fraans.

nellies x

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress